maanantai 28. marraskuuta 2011

Muutosvastarintaa

Ravintola-alan ammattilaisena tekee vähän pahaa tämä uusi uudistus, missä asiakas tilaa ravintolassa annoksensa digitaalisesti. Mihin unohtuu palvelu ja osaavan, ammattitaitoisen henkilökunnan merkitys? Eikö ihmiset halua enään jutustella tarjoilijan kanssa annoksista? Muuttuuko ravintolassa pikkuhiljaa koko palvelukokonaisuus kommunikoinniksi tietokoneen kanssa? Minä en käy ravintolassa ainoastaan hyvän ruuan perässä vaan myös palvelun vuoksi. Hyvää ruokaa saan myös kotona jos sikseen! Mulla taitaa olla aika paha muutosvastarinta.

Muistan kyllä olleeni muutosvastarintainen silloinkin, kun ravintoloista uhattiin tehdä savuttomia. Olen YLE:n uutisissa savullisuutta puoltanutkin. Nyt olen hyvin-hyvin iloinen siitä, että sen vastarintaisen tytön mielipiteillä ei ollut silloin mitään painoarvoa. Sauhuttelukin on kohdallani jo historiaa. Tästä päätellen siis digitaalinen menu saanee vielä vuosien saatossa hyväksyntäni!

4 kommenttia:

  1. Itse olen ainakin huomannut, että tarjoilijoita saa aina odottaa. Tässä suhteessa digitaalinen palvelu on paljon tarjoilijoita parempi. Itse tosin mieluusti keskustelen tarjoilijan kanssa ruoasta, suosituksista ja muusta, joten sen suhteen aika huono juttu.

    VastaaPoista
  2. No juu...vähän kalsealta kuullostaa. Ja mitä sitten, jos haluaa pieniä muutoksia tilaamaansa annokseen. Tai ehkä sekin on huomioitu tässä digimenussa?

    Sinänsä monet uudet asiat tuovat mukanaan paljon positiivistäkin, kunhan vaan aivan kaikki ravintolat eivät tähän kelkkaan hyppäisi : )

    VastaaPoista
  3. Ravintolassa käymisessä on ruuan lisäksi odotuksena myös hyvä palvelu. Parhaimmassa tapauksessa ammattitaitoinen ja ystävällinen tarjoilija kruunaa hyvän ravintolaillan. Hotellialan ammattilaisena voin todeta, että palvelu on se joka kannattaa! Siis ihmiskontaktit :)

    Onhan palvelun nopeutuminen tietenkin hienoa, mutta jotakin silti puuttuisi jos tarjoilija ei ojentaisi minulle ruokalistaa henkilökohtaisesti :)

    VastaaPoista
  4. Kyllä se henkilökohtainen palvelu ravintolassa on ihan must. Suvi jo kirjoittikin, että parhaimmassa tapauksessa kruunaa hyvän ravintola illan. Yleensä jos menee esim viikonloppuna ravintolaan syömään, niin silloin on aikaa ja haluaa syödä ja istua ihan rauhassa ilman stressiä.

    VastaaPoista