torstai 27. lokakuuta 2011

Dropbox aukene!

Tänään valitsin tutustumiskohteekseni Dropboxin. Näin Dropboxia esiteltiin: "kansio verkossa jossa voit säilyttää tiedostojasi"
Tämä on taasen minulle aivan vieras käsitteenä ja sovelluksena. Parasta siis ladata ohjelma koneelle ja tutustua sen ominaisuuksiin. Latausohjeita oli helppo seurata ja niinpä ohjelma minulle pikatyökaluriveihin ilmestyikin.
No mites tämä toimii ja miten minä voisin tätä hyödyntää...??
Dropboxin etu on selvästikin se, että kun olen ohjelman itselleni ladannut, voin kirjautua missä tahansa koneella Dropboxiin ja tallentaa sinne esim. koulutöitäni (tai kuvia, videoita yms). Voin jatkaa tekstin parissa painimista kotikoneeltani, jos olen vaikka jonkun työn koulun tai työpaikan koneella aloittanut. Kätevää! Usein joku työ jää kuin jääkin kesken koulussa ja olen silloin käyttänyt työn edelleen lähettämiseen joko sähköpostin liitetiedostoa tai olen tallentanut tiedoston tekemälläni koneella ja avannut sen kotikoneella WinSCP:n kautta. En ole kohdannut ongelmia edellisten kanssa, mutta aion toki kokeilla Dropboxia vastaaviin tehtäviin heti, kun siihen mahdollisuus avautuu (viimeistään ensi tiistaina)!

Dropboxiin tallennan tiedon siis joko raahaamalla tiedoston sinne tai ihan tallentamalla suoraan tähän kansioon!

Halutessani voin jakaa valitsemani kansion sisällön Dropboxin kautta haluamalleni porukalle. Lähetän siis kutsun heille ja he pääsevät täten käsiksi Dropbox-kansiooni, niinkuin se olisi tallennettu suoraan heidän koneelle. Ryhmätöissä tämäkin toiminto tuntuu erittäin käytännölliseltä!

Nyt kun teoria on kutakuinkin minulle avautunut, aion testata miten Dropbox toimii käytännössä. Palaan kommentein asiaan, kun kokemusta on karttunut!


7 kommenttia:

  1. Vaikuttaa tosiaan hyödylliseltä vimpaimelta näin esittelysi perusteella. Pitänee kokeilla joskus tätä. Laitahan kommentteja miten ohjelma toimi! :)

    VastaaPoista
  2. Dropbox on erittäin pätevä tapa jakaa tiedostoja. Meillä ryhmätyössä käytössä ja omat tiedostot menevät myös kotikoneen ja läppärin väliä.

    Suosittelen. :)

    VastaaPoista
  3. Juu hyvältä vaikuttaa. Juurikin koulutehtävien kanssa on ollut hankaluuksia, mihin ne tallentaa, jos jäävät kesken, kun kotoa ei aina saa yhteyksiä esim extranettii...
    Täytyy itsekin tuohon tutustua.

    VastaaPoista
  4. Täytyykin testata tuokin. Mä olen käyttänyt vuosia (tietämättömänä eri sovelluksista) gmailia arkistona. Olen säilönyt sinne lähes kaiken mahdollisen, paitsi valokuvani. Täytyy ihan varmasti opetella joku toimivampikin tpa, nimittäin vaikka kuinka tekisi kansioita ja tunnisteita, niin tuhansista viesteistä en silti meinaa aina löytää sitä mitä haluaisin.

    VastaaPoista
  5. Hei!

    Innostuin testaamaan Dropboxia. Rupesin asentamaan koneelle, mutta kirjautuessa ilmeni, että sähköpostiosoitteeni oli varattu eli olen jo aiemminkin tähän tutustunut. Käyttö vaan jäänyt vähän vähemmälle... Ei kun vaan salasanan uusiminen ja käyttöön. :)

    Olen tottunut lähettämään itselleni sähköpostia ja näin siirtänyt tarvittavaa aineistoa koulunkoneen ja oman koneen välillä. Eipä tarvitse enää vaivautua sähköposteja lähettämään. :)

    VastaaPoista
  6. Mielenkiinnolla odotan kokemuksiasi Dropboxista.
    Itse tutustuin siihen kesällä. Olin eräällä kurssilla ja koulutuksen päätteeksi opettaja jakoi jokaisen pitämät esitelmät koko ryhmälle juuri Dropboxin kautta.

    Koulutöissä olen palvelua käyttänyt ja suosittelen myös. On näppärä käyttää : )

    VastaaPoista
  7. Ihan mahtava palvelu. Ei tarvitse turvautua usb-tikkuun tai meilailuun.

    VastaaPoista